Visar inlägg med etikett Shaelyn. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Shaelyn. Visa alla inlägg

fredag 18 maj 2012

Shaelyn är klar!

Svägerskan sjal är nu färdigstickad, blockad, torr och fotad. Tre nystan Katia Merino Baby i någon snygg men lite svårdefinierad blå färg gick åt. Jag använde stickor 5 mm och den blev 136 x 68 cm.

Den var ovanligt svårblockad, kanske för att jag inte maskade av tillräckligt löst. Jag tyckte det verkade bra när jag gick upp till sticka 6 mm och stickade 2 m tillsammans i bakre luftmaskbågen, satte tillbaka maskan på vänster sticka och fortsatte så hela kanten ut. Men jag borde nog gjort avmaskningen på nåt annat sätt och ännu lösare. Men det gick bra ändå, och jag hoppas K blir lika nöjd som jag är. 

måndag 14 maj 2012

Snabbaste sjalen ever


Hade jag stickat rätt och inte behövt sticka baklänges några centimeter så hade min Shaelyn bara tagit precis en vecka att sticka. Nu tog den åtta dagar. Vill man ha en enkel men rolig stickning så kan jag verkligen rekommendera Shaelyn . Det var bara att sticka på tills mina tre Katia Merino Baby tog slut, dvs nästan 495 m gick åt för min del. Fler bilder kommer när den är blockad.

fredag 11 maj 2012

Jag hade kunnat varit färdig nu


med min Shaelyn om jag inte hade missat två YO på näst sista mönsterbiten. Nåja, inget att göra åt det mer än att repa upp och göra om och denna gången göra rätt och räkna ordentligt. Har bara mig själv att skylla.
Så, gott folk, räkna rätt och ha en riktigt trevlig fredags kväll!

söndag 6 maj 2012

Jag har redan lagt upp

och påbörjat min nya stickning - en Shaelyn till Svägerskan.

Det finns egentligen inget roligare att sticka än en sjal, det är bara det att jag är ingen sjal-människa. Jag använder dom bara som halsduk, tycker att det är bökigt att ha dom om axlarna, man får bara gå och lyfta upp den hela tiden så den sitter rätt, eller så knyter man den och då är knuten ivägen. Men man kan ju ge bort dom! Då borde väl alla bli glada (i teorin iallafall). Det är ett snabbt och relativt billigt projekt,  jag får sticka spets och någon får något hemstickat, något som är gjort alldeles speciellt till just den personen. Nu får jag bara hoppas att Svägerskan tycker om den, Shaelyn är ju en blandning av slätstickning och lite spets och borde passa henne bra.