Visar inlägg med etikett citroner. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett citroner. Visa alla inlägg

lördag 10 maj 2014

En blivande klase citroner

I ena hörnet av vår trädgård luktar det så underbart gott! Vårt citronträd är nämligen i full blom och bina surrar och jobbar på.

Just här kan det bli en hel klase citroner till vintern. Om alla får leva och ha hälsan, vill säga. De där små mörkgröna plupparna är vad som är kvar av blommorna när de har blivit befruktade. Stången med en något obscen form ramlar av så småningom, och citronen fortsätter att växa. Först är de så här mörkgröna och sen under hösten börjar de skifta i gult.

Här blir det inte så många citroner, det har liksom inte "tagit". Blombladen har ramlat bort och det är bara blomfästet kvar.

Här är några citroner som var blommor i höstas. Större än så har de inte hunnit bli ännu.

söndag 6 april 2014

Saft-time!

I förmiddags tog jag sekatören och en tom plastpåse och gav mig iväg bara några hundra meter
hemifrån.

Hit, till dom här buskarna gick jag.

Och detta var vad jag kom hem med. Ett fyrtiotal fläderblommor.


Tillsammans med fyra stycken citroner från trädgården, garanterat obesprutade, fyra kilo socker, fyra liter vatten och 100 gr citronsyra
 

skall det nu stå fyra dagar under lock och bli till den bästa saften som finns.
 
 
De allra flesta blommorna hade inte slagit ut ännu så om några veckor kan jag gå tillbaka och plocka fler blommor och frysa in till ytterligare en omgång saft lite senare i sommar. Så gjorde jag förra året och det fungerade alldeles utmärkt. På så sätt har man saft som räcker nästan hela året. Den sista omgången från förra året tog slut för bara några veckor sedan.


måndag 7 oktober 2013

Sökes: Bin


Igår upptäckte jag en utslagen blomma i mitt citronträd. Vet inte trädet om att det är höst nu? Det kunde ju blommat lite mera i våras så jag hade fått några fler citroner till vintern. Då, när bina var ute och var aktiva och jobbade skjortan av sig. NU behöver jag inga citronblommor. De är visserligen söta men det är ju lite bortkastad energi att göra blommor nu. Skärpning citronträdet!

Här är en bild på två av de fortfarande gröna citronerna med blomman underst.