Idag kom det, mitt födelsedagspaket. Jag fick ett "presentkort" till en viss nätbutik så att jag kunde handla vad jag vill. Och det passar mig alldeles utmärkt. Då får jag vad jag vill ha och behöver inte bli besviken. Jag tycker ändå inte speciellt om överraskningar.
Givetvis beställde jag stickrelaterade böcker. Jag har bara hunnit titta lite i dom som hastigast men jag tror det var ett bra val.
Även ett par skönlitterära böcker fick följa med. Den första boken om barnmorskan i London tyckte jag var intressant och nu ville jag läsa en till. Stekta Gröna Tomater läste jag på den tiden det begav sig (dvs 80-talet) och tyckte den var bra då. Nu var jag nyfiken på att läsa om den. Får se vad jag tycker nu när både boken och jag har många fler år på nacken.
Visar inlägg med etikett böcker. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett böcker. Visa alla inlägg
måndag 4 november 2013
Från bokhyllan
Författaren till boken på bilden ovan var en ny bekantskap för mig, men det kommer inte att bli den sista jag läser av henne! Spännande, och lite annorlunda miljö. Den belyser också lite grann hur amerikanarna tänker och agerar: mycket hysch-hysch och mycket ta och lite ge. Det såg jag själv när jag jobbade med dom för flera år sedan.
Boken är väldigt bra skriven med föredömligt korta kapitel och personerna är intressanta. Till och börja med var jag lite besviken på slutet som först verkade vara lite snabbt ihopktråcklat. Men det var innan jag läste sista kapitlet. Bra och oväntat slut!
Etiketter:
böcker
torsdag 29 augusti 2013
Vikten av en bra översättning
När jag köpte den här boken på svenska, hade jag totalt glömt bort att jag föredrar att läsa engelskspråkiga författare på engelska. Det är för att, tyvärr alltför ofta, är översättningarna så dåliga. Rent skrämmande dåliga. Ingen svensk talar och tänker så som det ofta står att läsa i den svenska översättningen. Det är uppstyltat och bara konstigt.
Nu sitter jag ju inte här och påstår att jag minsann kan göra det bättre. Inte alls. Att översätta är svårt. S**tsvårt. Det är en sak att kunna ett språk och förstå allt som sägs och menas, men det är en helt annan sak att kunna säga exakt samma sak på ett begripligt och normalt sätt på ett annat språk. Men jag har ju inte heller gett mig ut för att vara översättare.
Men Molle Kanmert Sjölander, som har gjort denna översättningen, har verkligen gjort ett urbra jobb. Utan en bra översättningen skulle hela boken bara falla platt till marken. Alla skämt kommer till sin rätt, alla svordommar och lite vulgärare språk är precis lagom, inte överdrivet utan precis som vem som helst som har bra grepp om språket kan uttrycka sig.
Nu var boken kanske inte riktigt vad jag hade väntat mig (exakt vad jag väntat mig är lite oklart där), men den är bra ändå. Lite fniss här, lite jomänvisst-har-hon-rätt där och lite igenkännande också. Läs den!
söndag 18 augusti 2013
Tillbaka till Vardagen
Det var kul att vara Hemma (= Sverige) en sväng och hälsa på familjen, men det är också väldigt skönt att komma Hem (= Frankrike). Maken, hunden och egen säng. Och alla gamla vanliga rutiner som kan kännas trista och tråkiga emellanåt men som man ändå saknar.
Givetvis var det en hel del som fick följa med hem. Jag packar alltid med Marginal, dvs mycket tomutrymme på ditvägen för att få plats med Nödvändigheter på hemvägen.
Det här är de böcker som jag hade beställt strax innan jag åkte iväg och som låg och väntade på mig på utlämningsstället. Jag fick även "bättre begagnade" böcker av både Svägerskan (tack K!) och Modern. Så nu har jag lektyr för ett tag framöver.
Och så köpte jag ju garn. 1325 gram för att vara exakt.

Bomullsgarn till en sensommar-topp och garn till en kofta. Och en bit fint tyg till mitt långtidsprojekt.

Sockgarner.

Och en del "får se vad det blir/bra att ha"-garner.
Tyvärr fick jag inte tag på allt det jag ville ha, men så är det när man kommer till Sverige i augusti och Drops rean precis är slut. Det är inte första gången det händer mig, så jag visste om att hyllorna skulle gapa lite tomma hos min vanliga "hovleverantör" i nordöstra Skåne.
Men nu har jag så jag klarar mig på stickfronten också ett tag.
Givetvis var det en hel del som fick följa med hem. Jag packar alltid med Marginal, dvs mycket tomutrymme på ditvägen för att få plats med Nödvändigheter på hemvägen.
Det här är de böcker som jag hade beställt strax innan jag åkte iväg och som låg och väntade på mig på utlämningsstället. Jag fick även "bättre begagnade" böcker av både Svägerskan (tack K!) och Modern. Så nu har jag lektyr för ett tag framöver.
Och så köpte jag ju garn. 1325 gram för att vara exakt.
Bomullsgarn till en sensommar-topp och garn till en kofta. Och en bit fint tyg till mitt långtidsprojekt.
Sockgarner.
Och en del "får se vad det blir/bra att ha"-garner.
Tyvärr fick jag inte tag på allt det jag ville ha, men så är det när man kommer till Sverige i augusti och Drops rean precis är slut. Det är inte första gången det händer mig, så jag visste om att hyllorna skulle gapa lite tomma hos min vanliga "hovleverantör" i nordöstra Skåne.
Men nu har jag så jag klarar mig på stickfronten också ett tag.
fredag 12 juli 2013
Utläst
Eftersom ingen fransk tv-kanal ännu har haft vett att sända den här serien, så var jag ju tvungen att köpa boken. (Officiellt för att Dotterns nätköpta locktång/hårfixarmoj inte skulle behöva fraktas ensam i sin kartong. Det vore ju inte humant.)
Tänk att det var så mycket misär och fattigt elände i ett västeuropeiskt land för inte så länge sedan...! Femtiotalet räknar jag faktiskt som modern tid. Det är ju bara årtiondet innan jag föddes. Att det var stora klasskillnader visste jag väl, men att de fattiga hade det så fattigt och att de bodde så eländigt, det visste jag inte.
Nu ska jag smälta den här insikten, leta efter en ny bok som kan vara värdig efterföljande lektyr och hoppas på att fransk tv tar sitt förnuft till fånga och visar den här serien. Förhoppningsvis på en kanal vi har.
Etiketter:
böcker
onsdag 2 januari 2013
Storebror ser dig
Strax innan jul när jag ändå satt och klickade hem några presenter i sista minuter, så klickade jag även hem 1984 av George Orwell. Vi har pratat en del om boken här hemma i höst eftersom Dottern håller på att läsa den som skolarbete. Och eftersom jag inte har läst den (Brist i min Bildning, jag vet) tyckte jag det var lika bra att köpa mig ett eget ex. Eget dels för att Dottern inte har läst ut sin ännu, och dels för att jag garanterat inte tyar att läsa den på franska.
Nu skall jag bara orka ta mig igenom den också. Vi får se hur det går.
fredag 6 juli 2012
Niceville
Det finns böcker som man vill att de aldrig tar slut. Samtidigt som man inte kan lägga dom ifrån sig utan bara fortsätter att läsa. Niceville av Kathryn Stockett är en av dom. Nu har jag tyvärr läst ut mitt ex fastän jag försökte dra ut på det och göra annat emellan.
Om det mot förmodan fortfarande finns någon som inte redan har läst Niceville (den kom ju ut för ett tag sedan) så gör det! En lättläst historia om hur det var att vara svart i Sydstaterna på 60-talet. En del av USAs historia som iallafall jag vet alldeles för lite om.
Etiketter:
böcker
måndag 2 juli 2012
Nyaste böckerna
Det kom ju med en del böcker från Sverige också. Inte så många, och bara i pocket. Man måste ju tänka på både ekonomin och vikten på resväskan.
Jag fick tag på böcker av två av mina favoritförfattare, GW Persson och Ken Follett. Follett har tydligen skrivit en triologi, och nu har jag den första och mer att vänta på och sukta efter.
Jag fick tag på böcker av två av mina favoritförfattare, GW Persson och Ken Follett. Follett har tydligen skrivit en triologi, och nu har jag den första och mer att vänta på och sukta efter.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)