lördag 31 mars 2012

Världens vackraste


Igår ville Maken åka till Port Vendres för att titta på ett gammalt segelfartyg som tydligen skulle ligga där enligt lokaltidningen. På vägen dit, mellan Collioure och Port Vendres finns nog världens vackraste natur. Det spelar ingen roll vilken årstid eller vilket väder, där är alltid vackrast!
Titta bara på alla dessa vinodlingar i terrasser som klär Les Albères (den västra delen av Pyrénéerna) slänter.

Det översta fotot är taget från bilfönstret österut precis söder om Collioure och där bakom kullarna ligger havet.  


Detta fotot är taget västerut in mot landet i lite motljus, också från rullande bil (det var inte jag som körde!)

fredag 30 mars 2012

OK, då var dagens intag


av fem grönsaker/frukter avklarat. Men jag kanske skall ta ett äpple till fikat för säkerhets skull. Man vill ju vara på den säkra sidan liksom.

torsdag 29 mars 2012

Vårtecken man INTE vill se


De flesta vårtecken ger ju lite glädjeyrsel, men så inte Getingar. Personligen har jag aldrig förstått vitsen med getingar. De här hittade jag på insidan av fönstret i min ateljé. Det var alltså dax att kalla in Det Tunga Artilleriet, dvs Maken med Insektssprayen. Nu måste jag bara begrava liken på något avlägset ställe så deras släktingar inte kommer på att det var vi och får för sig att hämnas.

onsdag 28 mars 2012

Min Chica kofta


Den här koftan, Chic (ravelry-länk), hittade jag i min garderob idag. Den blev färdig i höstas när det mer var dax för ullkoftor. Jag hade förträngt att jag inte hade sytt i knappar och fäst alla trådar. Den är stickad i ett bomull/akryl-garn av okänt ursprung som i ett tidigare liv hade varit en halvfärdig kofta som jag inte var nöjd med.
Det var ett lätt- och snabbstickat mönster om jag minns rätt. Koftan blir perfekt nu så här till våren och kanske till lite kyligare sommardagar. Knapparna hittade jag i min lilla knappask jag fått av Mor.

Jag måste erkänna att jag är enormt nöjd med mig själv som har betat av en inte alltför oansenlig mängd av mitt garnlager. Mycket av det är akrylblandningar som jag inte skulle köpa nu, men nu finns det i mitt lager och skall användas.

tisdag 27 mars 2012

1:a med söderläge i barnvänligt område

Nu har jag fått det bekräftat - förra årets hyresgäster är tillbaka. Talgoxeparet som byggde bo i vårt olivträd (ihålig stam) har återvänt. Närmaste grannar är ett annat fågelpar av okänd familj som har byggd bo i markisen.

måndag 26 mars 2012

Katalanska blommor


Min favoritvårjacka hade ett hål på ena axeln, och så gick det ju inte att ha det. Så jag zig-zagade dit en bit tyg på avigan. Jag ziggade och jag zaggade fram och tillbaks, på korsan och tvärsan tills hålet var helt igensytt. Eftersom det där inte blir så snyggt på rätsidan (det blir inte så snyggt på nån sida faktiskt) så var jag ju tvungen att dölja dekorera det lagade med något, och varför då inte med några små virkade blommor i de katalanska (= lokala) färgerna.

Änglatofflor

Jag har ju läst att dammtussarna man har hemma är änglarnas tofflor och att man därför inte skall ha dåligt samvete för att man inte dammsuger så ofta. Nu undrar jag om det är ok om man kan be änglarna ställa sin tofflor bara på ett enda ställe? Eller möjligen två, men inte överallt som de gör hemma hos oss. Det ser lite slarvigt ut nämligen.