torsdag 28 februari 2013

Dagens lunch

är klar att sättas in i ugnen: fläskskivor med potatis, lök och provençalska kryddor.

Fläskkarré i skivor (kycklingbitar går också alldeles utmärkt), potatis i mindre bitar, en gul lök, två eller tre vitlöksklyftor, en köttbuljongtärning, olivolja, salt, peppar och örter.
Häller rikligt med olivolja i en långpanna och krydda. Lägg på köttskivorna och lägg på potatisen och löken runt om och emellan. Häll på mera olja och krydda. Skär buljongtärningen i mindre bitar och fördela dom över potatisen och löken.
250° längst upp i ugnen, under grillen, i ca 30 minuter.

Bon appétit!

söndag 24 februari 2013

Grytunderlägg


Jag tyckte att jag behövde fler grytunderlägg, så jag tog ett nystan vanligt paketsnöre och virknål 5mm och började virka efter detta mönstret. Och så fortsatte jag att virka tills jag hade en fyrkant, ca 15 x 15 cm.
Lite ojämn i kanterna blev den allt, men inte så att det stör. Den skall ju bara vara under en gryta, eller hur?

fredag 22 februari 2013

Strandfynd

Jag hittade ingen drivved på stranden häromdagen, men stenar finns ju alltid. Och havsslipat glas. Det sistnämnda har jag alltid tidigare kastat tillbaka när jag plockat småsten för det är ju "bara glas".  Men man är ju inte sämre människa än att man kan ändra sig. Så nu har jag fått för mig att man kan göra mycket fint med slipade glasbitar man hittar på stranden.
Förtillfället ligger mina små fynd blötlagda för borstning och tvätt, sen skall de torka och, ja, sen får de väl "ligga till sig" tills andan och inspirationen faller på.

torsdag 21 februari 2013

Våren är här!

Jag var vid havet igår. Argelès-sur-Mer närmare bestämt.

En nästan helt tom strand. Några segelbåtar där ute. Man ser ett segel lite till vänster om trädstammen.

Denna gången hittade jag ingen drivved. Kanske för att det inte har stormat något på senaste tiden, kanske för att man redan har städat stranden. Men jag gick och letade fina stenar i vattenbrynet istället.
 
Stranden var fin, vattnet var klart, men badsugen blev jag väl inte riktigt. Bara sugen på mera vår.

onsdag 20 februari 2013

3367

Ravelry-anhängare kan inte ha fel! Stripe-Study-Shawl är en jättefin, snabb och kul stickning.
Jag såg den på någon blogg och gjorde "misstaget" att gå in och kolla på Ravelry och sen var jag fast. Och eftersom jag helst vill börja sticka den genast! och med en gång! så gjorde jag en raid i mitt garnlager och dök upp igen med koksgrått New Zealand Lammeuld och en rest korallrött Angel från Permini. Och så satte jag igång med stickor 4 mm.

Jag hade bara 35 g Angel så det räckte bara till 10 ränder istället för mönstrets 12 (2 gram Angel blev över), men jag tyckte min sjal blev rätt lagom stor ändå. Och fjäderlätt. 82 gram.

En kul stickning från första maskan till sista. Ränderna och de förkortade varven gör att rätstickningen blir intressant och inte långtråkig.

tisdag 19 februari 2013

Apelsinmarmelad


Det är ju apelsintider nu, och då får man passa på. Detta är andra omgången jag gör, får se om den blir lika god som den förra. Det blev två stora plus en liten syltburk, och här kommer receptet:

5 apelsiner (= 1 del)
vatten  (= ½ del)
syltsocker  (= 1 del)
ev 2 tsk citronsyra
ev ½ dl mörk rom

Tvätta apelsinerna. Skala en av dom med en potatisskalare. Inget av det vita får komma med. Skär sedan skalen i smala strimlor. Riv skalet på ytterligare två av apelsinerna. Skär kötten av alla fem i småbitar. Fortfarande utan något av det vita.
Väg skalet och fruktköttet och lägg i en kastrull. Tillsätt vatten, hälften av fruktens vikt.
Låt koka i 40-50 minuter på mellansvag värme.
Öka värmen på plattan och tillsätt syltsockret, lite i taget (lika många gram socker som frukt). Koka upp och låt koka på stark värme i 10-15 minuter. Gör syltprovet.
Tag bort kastrullen från plattan och tillsätt 2 tsk citronsyra och ½ dl mörk rom.
Häll upp på varma syltburkar och sätt genast på locket.

Vare sig citronsyran eller romen är nödvändig. För min del tycker jag att romen ger marmeladen det där lilla extra. Men säg inget till Maken, för han vet inte om att jag har varit och nallat i hans spritförråd!  

fredag 15 februari 2013

Som ett vårystert bi


Som ett vårystert bi surrar jag från ett garnprojekt till ett annat. Jobbar lite här, stickar några rader där, virkar några maskor till.