söndag 1 april 2012

Blåregn

Nu blommar blåregnet lite överallt. Den här väggen hittade vi under vår utflykt häromdagen och jag var tvungen att gå ur bilen och ta några foton. Det luktade så enormt mycket och så gott! När jag letade efter det svenska namnet på Glycine såg jag att det engelska namnet var Wisteria. Wisteria Lane är ju allmänt bekant, men jag hade ingen aning om att wisteria var blåregn.

Förövrigt kan jag också rapportera att fläderblommorna har börjat att slå ut. Så nu skall jag alltid ha med mig en sekatör och en plastpåse i bilen ifall vi hittar en buske vid ett lämpligt ställe att stanna. Här skall göras saft nämligen.

Naturen är ovanligt tidig i år. De senaste dagarna har vi haft runt 23-25° men nästa vecka skall de ev bli regn och svalare. Det är kanske lika bra det, slutet av maj-början på juni-temperatur i slutet på mars är väl lite väl bra.


1 kommentar:

  1. Så vackert! Nu när vår innergård är nymålad och fin så ska vi försöka få tag på en Glycine som jag tänker mig ska klättra över vår matplats.

    SvaraRadera