fredag 6 juni 2014

Hemmavid

Jag är nyligen hemkommen från ett veckolångt besök hemma hos Modern i Halmstad. Där är jag uppvuxen och har bott i 29 år innan jag flyttade utomlands. Så Halmstad är alltid hemma för mig. Givetvis tog jag hyrbilen och körde till mina favoritställen.
Galgberget är ett av dom. Jag hade enorm tur med vädret och så kom jag precis under den tid som rododenronen blommar.
Utsiktstornet på Galgberget. Under sommarmånaderna hålls tornet öppet för allmänheten, och däruppifrån har man den vidunderligaste utsikten över hela stan!
 
På vägen därifrån körde jag förbi Slottsmöllans tegelbruk. Vad fabriken används till numera har jag ingen aning om. Men vackert är det när man kör på Slottsmöllebron över Nissan.
 
Utsikt från Slottsmöllebron mot väster...

...och från andra sidan bron österut.
 
Enligt den lokala nyhetsavisen så har Halmstad valts till årets sommarstad i år. I samma avis läste jag någon dag senare en insändare som inte alls höll med, med bl.a det argumentet att det fanns ingenting att göra inne i stan. !!?! säger jag bara. Då skulle vederbörande ha varit med under min (numera något avlägsna) ungdom. fanns det verkligen ingenting att göra. Jo, man kunde köra "raggarrundan". Det var fortfarande på den tiden man kunde köra bil inne i centrum. Man svängde in från Karl XI:s väg på Klammerdammsgatan, ner till Hamngatan och fortsatte sen upp till Lilla Torg och sen tillbaka ut på Karl XI:s igen. Numera är innerstan avstängd för biltrafik och där är den ena uteserveringen efter den andra för plånböcker av varierande tjocklek, ett flertal glasserveringar och korvalådor. Och många fler butiker. Så nog finns det att göra inne i Halmstads centrum under sommaren.
 
På andra sidan Nissan ligger Picasso-parken. Den har fått sitt namn efter den höga och (numera inte så) vita statyn Kvinnohuvud av Picasso, uppförd 1971.

 Personligen tycker jag att det gamla knotiga trädet intill statyn är ett betydligt finare konstverk.
 
Precis intill finns en fontän som uppfördes 1962. Den heter egentligen Laxen går upp men de flesta Halmstadsbor känner den nog mest som Tre piss i Nissan.
I bakgrunden skymtar man Slottet och Najaden. Najaden som tydligen snart bara är ett minne blott.
 
Det har hänt en hel del i stan under de 20 år som gått sen jag flyttade. Framför allt så har det byggts en gräslig massa, och många nya vägar har anlagts och vissa har tagits bort så jag har emellanåt problem att hitta rätt. Men framför allt så är Halmstad mycket lummigare numera.
Halmstad är en mycket vacker och grön och fin stad. Väl värt ett besök om du aldrig har varit där tidigare.
 
I ett senare inlägg skall jag visa fler bilder från Tylösand och havet, så stay tuned!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar