onsdag 26 mars 2014

En helt vanligt plastmapp


Det är ansökning till högskole-tider här hos oss. Dottern tar studenten i sommar, baccalauréat, om allt går väl. Hon har skickat in sina önskemål nu i dagarna, men till två av dom måste hon skicka med sitt CV och ett brev, lettre de motivation. Och ansökan måste läggas in i en genomskinlig plastmapp. Det är bara det att såna nästan aldrig används här i Frankrike. Man har plastfickor och pappmappar men inte vanliga plastmappar.
Som vanligt var vi ute i sista minuten och de var slut på alla de ställen vi var på. Eventuellt skulle de få in i morgon i ena affären. Det här måste ju vara något som fler än vi letar efter till just högskoleansökningar, och dom återkommer ju vid den här tiden varje år. Då kan man ju tycka att affärerna borde ha lite bättre framförhållning och se till att det finns tillräckligt i lager.
Men nu hade vi sån tur att jag har haft med mig några sådana när jag flyttade från Sverige och dom hade jag sparat. Och nu kom dom ju väldigt väl till pass.
Så just nu står jag högt upp på Dotterns lista över favoritpersoner.

1 kommentar:

  1. Visst är den fin, min gröna väska?!
    Jag har överlevt min första dag på nya jobbet. Inget datorkort eller telefon.... Men det får jag kanske i morgon. Finns mycket att läsa utan dator.

    SvaraRadera