torsdag 16 oktober 2014

Kuddarnas nya kläder

Vi hade två gamla soffkuddar från en bäddsoffa som inte längre finns bland oss. Kuddarna hade definitivt sett bättre dagar.


Tyget var tunnt och innehållet tittade fram. Ja, på den ena vällde det till och med ut, så trasig var den. Så jag sydde en ny innekudde, dvs en "påse" i ett svart bomullstyg som jag hade en stor bit av. Sen plockade jag ur innehållet från den trasiga kudden, plockade isär det för att fluffa till det, för det hade blivit rätt tillplattat under åren,


och fyllde min nya kuddpåse.


När det var gjort sydde jag ihop den, och sen sydde jag ett överdrag i ett lite kraftigare tyg, inköpt just för detta ändamålet.


Det blev ett kuddvar i enklast tänkbara utförande, i samma princip som ett vanligt modernt örngott, med tyget i omlott på ena sidan. Inga knappar eller dragkedja. Enkelt och snabbt att göra, och inte en enda svordom hördes från min arbetsplats.


Tadaaah! Nygamla kuddar pryder nu soffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar