tisdag 30 september 2014

En mini-semester

I slutet av förra veckan var jag och hälsade på Dottern i Toulouse där hon numera läser på jurist-linjen

på Toulouse universitet.

Toulouse är en enormt trevlig stad, och alla verkar vara vänliga. Man säger t.o.m. "Hej och tack!" till chauffören när man går av bussen! Jag, som är van vid parisarnas snorkiga och otevliga sätt efter 14 år i Paris-området, stod där med tappad haka första gången jag hörde det.

Givetvis var jag ville jag kolla garnutbudet när jag ändå var där. Tyvärr är franska garnaffärer ett sorgligt kapitel. De är inte många och de flesta har ett bedrövligt utbud om man inte vill sticka med (oftast pastellfärgat) akrylgarn. Men några nystan merino lyckade jag hitta iallafall.

Inte långt från universitet finns en fin och lummig park med en massa bänkar. Och en parkbänk i skuggan var precis vad våra trötta fötter behövde efter att ha gått, och gått i värmen (26-27 grader).

  I en del av parken finns en japansk trädgård med den oundvikliga röda bron. Den figurerar tydligen på flertalet bröllopsfoton för under den korta tid vi var i parken såg vi flera brudpar med kameraförsedda följen på väg dit.

Medan Dottern var på föreläsningar traskade jag runt själv. Givetvis besökte jag  La Basilique Saint Sernin.

Den började uppföras runt 1080-talet, men när den stod färdig framgick inte riktigt klart.


 
Jag passade också på att promenera längst en av de kanaler som finns inte långt från Dotterns lägenhet. Canal de Midi är en av dom,

och den här, Canal de Brienne är en annan. Längst båda går det stigar på bägge sidor och de är fulla av joggare vilken tid som helst på dagen.

Under våra irrfärder i den gamla stadsdelen hittade vi en trevlig restaurang lagom till lunchdax.

Bara ett par bord var upptagna när vi installerade oss, men när vi väl hade ätit färdigt var uteserveringen full. Sa jag att vi hade fint väder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar