tisdag 12 november 2013

Bron som blev en Tunnel

Jag har i helgen börjat titta på Bron, denna eminenta svensk-danska tv-serie. Jag hittade den på nätet eftersom någon fransk tv-kanal inte har haft vett att sända den. Eller så har de gjort det, men jag har missat det.
Men igårkväll sändes de två första avsnitten av den fransk-brittiska versionen, Tunnel. Överkroppen av en fransk kvinnlig politiker och underkroppen av en brittisk prostituerad hittas mitt i tunnel under Engelska Kanalen. Denna versionen är en blek kopia av originalet, och alla personerna är bara bleka kopior de också. Inte minst Elise Wassermann, den franska Saga Norén. Väldigt mycket är likt originalet, men en del smådetaljer har ändrats.
Nu kan det onekligen vara så att jag är något jävig, svensk som jag är, och att jag såg Bron först, men nog tycker jag att den franska versionen inte är särskilt sevärd. Knappt två geckor av fem möjliga får den.

1 kommentar:

  1. Jag har också precis börjat kolla. Har skaffat Netflix, gratis första månaden.

    SvaraRadera