onsdag 30 april 2014

Mina Bordeaux-sockar

Den ena var väldigt nära att falla offer för SSS (Second Sock Syndrome) men jag tog mig i kragen och gjorde färdigt den. Mest för att jag ville ha loss rundstickan för att börja på ett nytt projekt. Men vi kan ju säga att det var för att jag har så bra pli på mig själv...

Som vanligt från tån upp med Judy's Magic cast-on: 15+15 maskor som jag sen ökade på vartannat varv till jag hade 66 maskor totalt.
Mönstret på ovansidan och på benet är enklaste tänkbara - ingen extra flärd här inte!: 3räta maskor, * 1 avig, 1 rät i bakre maskbågen, 1 avig, 5 räta*, upprepa *-* 3ggr, avsluta med 1 avig, 1 rät i bakre maskbågen, 1 avig, 3 räta. Och sen en vanlig Heel Flap och sen på benet ökade jag maskorna successivt tills jag hade 2 aviga maskor på var sida om den vridna maskan.
Garn: Drops Fabel färg 822 vinröd
Stickor: rundsticka 2 mm


Som vanligt är det stört omöjligt att återge den rätta färgen, men den är definititivt mer åt det vinröda hållet. Kanske jag borde kalla dom mina vinsockar istället, men Bordeaux-sockar låter ju lite finare...

Trevlig Valborg till er alla! Vilket för övrigt inte är något som vi firar här i Frankrike. Kanske jag skall leta fram min studentmössa och skråla "Sjung om studentens lyckliga dar" för mig själv? Eller titta på något från svensk tv på nätet och sucka av hemlängtan? Eller ta den här dagen som vilket annan dag som helst. Går ju bra det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar