torsdag 4 oktober 2012

Penicillinkur


Idag hade jag en tid hos vår läkare i ett annat ärende, och då passade jag också på att undra om det bara var en vanlig förkylning jag hade eller om det var något annat. Och det var Något Annat. Det var en halsfluss. Så jag kom ut därifrån med ett recept på febernedsättande/smärtstillande och på penicillin. Och på apoteket tyckte dom att jag skulle ta jästtabletter också eftersom penicillinet riskerar att förstöra den interna bakteriefloran.
Det var ju tur att jag ändå skulle till doktorn eftersom jag trots allt fortfarande är svensk och som sådan skall man ju kurera sig själv och inte springa till doktorn stup i kvarten för minsta krämpa. Iallafall är det så jag är uppfostrad.
I Frankrike får man inte ut bara det exakta antalet tabletter som man skall ta under en kur, utan man får hela askar. Om man t.ex skall ta 3 tabletter dagligen i 7 dagar (= 21 tabletter) och asken innehåller bara 20 tabletter så får man alltså 2 st askar, dvs totalt 40 tabletter. De resterande bör man ta med sig tillbaka till apoteket snarast. Och det är det ju inte så många som gör. De flesta gör väl som jag och rensar ut i badrumsskåpet när det börjar bli för knökfullt och då först går man tillbaka med överbliven, alt utdaterad medicin. Eventuellt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar