onsdag 6 mars 2013

Det regnar hos oss

Och när det regnar hos oss så regnar det mycket. Det händer inte så ofta som tur är, kanske två gånger om året, en gång på senhösten och en gång ungefär så här års. Och då regnar det i några dagar i sträck.
En knapp timme efter att jag tog detta fotot så var vi tvungna att gå ut börja pumpa annars är det risk att vattnet kommer in i köket.

Som tur är investerade vi i en vattenpump och en tillräckligt grov slang när vi flyttade ner hit, och det var väl använda pengar.

Själv är jag dyblöt. Min ena stövel läcker och strumpan är genomsur, jeansen är blöta upp till överdelen av låren, och jag har t.o.m vatten i fickorna. Som tur är har vi ca 12 plusgrader så jag fryser inte så väldigt.

Många småvägar här i trakten ligger under marknivå och blir därför ofarbara vid sånt här väder. Tyvärr är det ändå många som inte tycker sig ha tid eller inte har lust att ta en omväg utan kör på de här vägarna ändå. Det är enorma vattenmängder och väldiga krafter som ofta tar med sig bilarna i strömmen med en del drukningsolyckor som följd.
Ibland är bussarna inställda och skolorna släpper därför hem eleverna mitt under dagen. Just för tillfället har vi fortfarande skollov så vi håller oss inne. Man skall inte utsätta sig för sånt här väder och väglag i onödan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar