onsdag 13 mars 2013

Får vem som helst bli svensk konsul?

Den svenske honorärkonsuln här i Perpignan är ett under av lathet och oduglighet.
Jag har bara träffat honom två gånger. Andra gången för att hämta ut våra nya pass som ambassaden hade skickat ner och första gången för att dels var vi lite nyfikna på honom, dels ville jag liksom presentera mig som nyinflyttad svensk i trakten men mest för att jag behövde en lista på svenska översättare.
Någon sådan aktuell lista hade han inte, bara en som var flera år gammal. Inte heller kunde han någon som helst svenska, han kan inte ens läsa språket.
För övrigt håller han inte ens till i Perpignan. Han har tydligen lagt ner sin advokatpratik i stan och numera har han ett chambre d'hôte, dvs ett franskt B&B, flera mil längre söderut. Lätt att hitta men man kan inte ta sig dit med allmänna transportmedel.

Efter att ha ringt till ambassaden fick jag reda på att listan jag behövde fanns lätt tillgänglig på deras eminenta hemsida, något som vår arbetsskygge konsul tydligen helt missat. Hemsidan är förövrigt på både svenska och franska.

Men det är tydligen inte nog med att konsuln är lat och allmänt oduglig, han är visst helt inkompetent också.
Igår ringde nämligen en svensk man, P, nyinflyttad i trakten, hem till mig. Han hade först kontaktat konsuln på svenska och bett om hjälp med att få kontaktuppgifter till en översättare, varpå konsuln skrivit tillbaka och bett honom formulera sig på franska eftersom han inte förstod svenska. Det hade P gjort och - här kommer det läskigt odugliga - konsuln hade gett honom mitt namn och skrivit att jag kunde göra översättningen! ??!? Jag har ingen som helst erfarenhet eller kompetens som översättare, och har heller aldrig gett mig ut för att ha det! Han hade tydligen bara tagit ett namn ur högen, något namn som han kanske antecknat i samband med någon lista på översättare?

Nu måste jag väl kontakta honom och säga till honom att ge fullständigt f-n i att utge mig för att vara en översättare, och sköta sitt jobb bättre.

Jag har inget alls emot att hjälpa andra svenskar i den mån jag kan, men så sjutton heller att jag skall göra jobbet åt honom. Han kan precis likaväl som jag hänvisa till ambassadens hemsida, det är inte alls för mycket begärt av en svensk honorärkonsul. Det behöver han inte ens kunna svenska för.

Jag har förövrigt god lust att kontakta ambassaden för att påpeka hur lat, oduglig och totalt inkompetent karlen är men jag vet inte riktigt till vem jag skall vända mig. Jag anser nog att de borde få veta, han är ju faktiskt något av deras förlängda arm här nere. Men de kanske inte bryr sig. Det är kanske inte direkt något slagsmål om posten som konsul, vad vet jag?
Men förgrymmad är jag.

4 kommentarer:

  1. Det är ju faktiskt inte klokt. Men det är väl ett hedersuppdrag och inget man söker precis. Dåligt att han inte ens visste att man kunde få tag på översättarna på hemsidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hedersuppdrag eller inte, accepterar man det så får man se till att göra jobbet ordentligt anser jag. Men en del kanske bara är ute efter en snoffsig titel och en tjusig emaljerad skylt med Tre Kronor att hänga utanför porten.

      Radera
  2. Hej. Vid bor i Poitou-Charentes och vår närmsta konsul är i Nantes. Även det en fransk advokat utan svenska kunskaper. Två gånger har vid varit där, en gång på cocktail-party 6 juni och det var ju trevligt. Och en gång för att hämta pass. Men en konsuls arbete mer har att göra med relationer mellan länder än att hjälpa medborgare bosatta utomlands? Vid fick lite samma känsla som du, han såg det mer som en fjäder i hatten att kalla sig svensk konsul./Eva-Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vid svenska ambassadens förteckning över konsulat står där: "Konsulatet i X kan utlämna pass, ID-kort och körkort som sökts vid en ambassad eller polismyndighet i Sverige."
      Så visst skall de hjälpa oss utlands-svenskar. Ett par av dom kan även utfärda provisoriska pass.

      Och, med risk för att vara tjatig, en titt på ambassadens hemsida då och då skadar ju inte. Tydligen är det fler än jag som vänder mig till konsuln vid behov av översättarhjälp så det borde väl få honom att tänka till?

      Radera