tisdag 25 juni 2013

Min ratatouille

Häromdagen gjorde jag ratatouille till lunch och till det hade vi vanliga hackebiffar (steaks hachés). Hur gott som helst. Och enkelt!
Det här behöver man:

Lök, vitlök, tomat, paprika, courgette (squasch) och aubergine. Och olivolja, men den kom inte med på bild.

Jag häller rikligt med olivolja i en gjutjärnsgryta. Det går lika bra med en stekpanna men jag föredrar en gryta med högre kanter och med lock.
Sen börjar jag med att skära löken i små bitar och finhackar vitlöken. Sen skär jag paprikan i fyrkanter, ungefär 1 cm stora, och ner med dom i grytan. Medan det fräser skär jag auberginen och courgetten i små fyrkanter och lägger i. Sist i kommer de urkärnade tomaterna också skurna i bitar.
Under hela tiden varvar jag skärande med att röra om i grytan. Tveka inte att hälla på mera olivolja om det verkar behövas!
Det hela är klart när allt är genomkokt och har fått fin färg och är lagom "mosigt".


Ratatouille passar till det mesta! Det är jättegott till grillat, till både kött och fisk. Och jag är övertygad om att det även skulle passa till svensk falukorv.
Och det bästa av allt - det är färska grönsaker! Tre stycken plus en frukt. Så det fattas bara färska jordgubbar till efterrätt så har man dagens frukt&gröntintag avklarat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar