fredag 27 december 2013

Tubsocksdebaclet


Maken hade fått för sig att han ville ha tubsockar, och eftersom de enda som fanns i butiken var vita och det inte var att tänka på, så erbjöd jag mig att sticka ett par. Efter en ändlöst tråkig stickning visade det sig att dom givetvis inte passade. Dom fick froggas.

Nu har jag förstått att problemet med Makens fötter är att han har väldigt höga vrister. Så med min nyvunna kunskap letade jag passande mönster på Ravelry där man ju kan hitta det mesta.

Den första var klar redan på julafton och - Lo and Behold! - den passade!
För att göra det lite roligare (för mig) så gjorde jag tån, hälen och resåren i en avvikande färg för första gången. Jag fick göra om hälen några gånger eftersom den inte blev bra om jag följde mönster. Det hade inte gjort något om jag bara stickat i en färg, men nu syntes det tydligt att hälbiten under foten blev ynkligt liten. Men med lite funderande och räknande fick jag ihop det till slut.

En froggad fadäs som nog blir till rätt lyckade sockar till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar