torsdag 19 juni 2014

Orange sommarkofta


Det har väl knappast undgått någon att det är fotbolls-VM varje kväll just nu. Sverige lyckades ju inte komma med, och det förtar ju lite av glädjen, men jag kan ju alltid Frankrike heja på istället. Men skall jag kunna klara av att titta på en match så var jag ju tvungen att lägga upp till en ny stickning. Det räcker så utmärkt att lyssna och titta med ett halvt öga. Alla eventuella mål visas ju ändå i repris ett antal gånger.

Jag la upp till en uppifrån-och-ner kofta i bomullsgarnet Victoria från M&K som jag hade hemma. Det blir på lite lösa boliner eftersom jag inte har något mönster. Provlapp och mäta och räkna. Halskanten och framkanterna stickar jag i mosstickning allt-i-ett eftersom jag inte har lust att plocka upp efteråt och för den delen har jag begränsat med garn också, och då tycktes det mig säkrare att inte behöva spara garn för att göra kanterna efteråt. Nu kan jag sticka koftan så lång som jag har garn till.
Och så la jag till ett litet spetsmönster på framkanterna för att det inte skulle bli bara långtråkig rätstickning.
Vi får se om det blir bra och om jag tänkt och räknat rätt, annars får jag väl frogga den....

1 kommentar:

  1. Det ser då lovandet ut hittills! :-) Glad midsommar på dig!

    /Blenda

    SvaraRadera