onsdag 26 november 2014

Koft-KALen del 2


Denna veckan är det som väntat en provlapp som skulle stickas. Så nu har jag gjort mitt livs första riktiga provlapp! Jag brukar numera visserligen alltid göra en, men en "fusk", dvs jag stickar det ungefärliga antalet maskor som jag borde få på tio centimeter plus några till och sen stickar jag bara en liten bit, kanske max fem cm, sen mäter jag och sen repar jag upp. Eftersom det viktigaste är antalet maskor på bredden och inte så mycket på höjden. Vilket kanske oftast är sant men inte alltid. Men mest är det för att jag är snål med mitt garn och är rädd att det inte skall räcka om jag "offrar" lite till att göra en ordentlig provlapp.
Men nu har jag gjort en, och jag fick 19,5 m x 28 varv med stickor 4 mm. Jag provade också lite olika kantmaskor för att se vilka som blir snyggast och lättast att plocka upp efteråt.
Nu skulle jag ju givetvis ha inkluderat min fuskfläta i lappen men så blev det inte. Jag fick göra en liten fusklapp istället (som inte ville vara med på bild) och då kunde jag konstatera att flätas 4 m mäter mindre än 4 slätstickade maskor. Att tas i beaktande. Och sen visade det sig också att mitt tänk vad gällde vilket flätvarv jag skulle börja på inte stämde alls. Så egentligen är det inte alls överskattat och överflödigt det här med en riktig provlapp.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar