onsdag 15 februari 2012

Citronmarmelad


Jag är ju tvungen att göra något med alla de citroner vi räddade från förfrysning, så igår eftermiddag satte jag igång och gjorde citronmarmelad. Jag hade hittat två olika recept som jag tyckte verkade bra så jag gjorde båda. Den ena blev lite väl besk men den här blev bra:

3 citroner (jag vet att mina inte är så saftiga så jag tog 5 st)
4 dl vatten
6 dl syltsocker
1/2 - 1 vaniljstång
Tvätta citronerna väl. Skala dom och ta bort allt det vita samt kärnorna. Kör citronköttet i en mixer. Har man matberedare eller en bättre mixer än den jag har kan man kanske köra även en del av de tunnt skurna skalen. Eller så skär man fina strimlor av så mycket skal man vill ha i.
Blanda fruktköttet plus ev skal tillsammans med vattnet i en kastrull. Skär vaniljstången i mitten på längden och skrapad ur den och lägg i frukt- och vattenblandningen. Låt koka på svag värme under lock i 30 minuter.
Häll i sockret. Koka upp och låt sjuda utan lock under omrörning i 15-20 minuter.
Häll på varma burkar och sätt på lock med en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar