torsdag 23 februari 2012

Upplockade maskor

Just nu är jag på slutspurten på Offe - I-cord kanten. Jag har aldrig lyckats bra med att plocka upp maskor längst kanter. Jag har försökt, gjort om, gjort om igen, men det har sällan blivit bra. Tills jag kom på att jag kunde plocka upp garnet med en virknål och sätta den nya maskan på stickan.
I det här fallet (Offe) stickar jag ju runt hela kanten och plockar därför upp från höger till vänster. I vanliga fall får man börja från vänster sida av arbetet och sätt den nya maskan på vänster sticka, då kan man börja sticka från höger till vänster som vanligt när man plockat upp de maskor som behövs.
Jag använder en virknål i samma storlek som stickorna jag skall använda till kanten, eller möjligen ett halvt nummer mindre.

Stick virknålen igenom arbetet - se till att du alltid plockar upp i maskorna ovanför varandra, dvs samma avstånd från kanten så att det blir jämnt och fint! Plocka upp garnet med virknålen:


och dra igenom:


Placera din nya maska på stickan utan att vrida den:


och dra åt:

Fortsätt på samma sätt kanten ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar