tisdag 28 augusti 2012

Min trädgård

Trädgården såg inte mycket ut för världen när vi flyttade hit för exakt två år sedan. Nu börjar vi så smått få ordning på den, och den börjar se ut som vi vill ha den. Nu är ju en trädgård en arbetsplats i ständig förändring: man flyttar runt, man köper nytt, man prövar sig fram. Men så här ser den iallafall ut idag:

  Vår uteplats framför entrén och köksdörren med Nordmann-granen längst bort intill "ananas"-palmerna.


Min Canna Indica, eller Balisier som den också kallas framför ovan nämnda "ananas"-palmer.


Detta är det senaste nytillskotten. Vi hade för mycket röda blommor i ena rabatten så jag köpte mig en gul (någonting) för att bryta av.


Min gula dubbla hibiskus. Ytterst känslig tydligen, jag vet inte hur många knoppar som har vissnat och ramlat av innan den här äntligen började blomma. Förra året tänkte jag börja en hibiskus-samling och köpte mig en enkel röd och en enkel orange tillsammans med denna gula, men nu har jag kommit av mig när den röda dog frostdöden i vintras och jag bara har två kvar.

Det är ett ständigt vattnande i det här varma och torra klimatet (jag tror det har regnat två gånger de senaste två månaderna). Kommunen har infört bevattningsförbud till månadens slut mellan klockan 8 och 20, inga bilar får tvättas eller pooler fyllas på, men som tur är har vi egen brunn.

3 kommentarer:

  1. Synd att vi inte kan byta väder! Här gör det inte annat än regnar å grundvattennivån är väl övermaxad vid dethär laget! Bra om det håller upp 2 dar i rad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade det gått hade vi ju kunna dela lika! Sol och värme norrut och svalare och lite regn ner till oss.

      Radera
  2. Underbara bilder, det ser så härligt ut!

    SvaraRadera