söndag 9 december 2012

Första stickade julklappen klar


Äntligen är jag klar med Moders Offe-kofta. Nu skall jag bara slå in den, skriva en liten julhälsning och gå till posten med paketet i morgon.


På denna bilden stämmer färgerna. Drops Alpaca Lime och Petrol.

Jag satte dit en kapp också för jag tror att Modern uppskattar om hon kan knäppa koftan.
Jag tog en liten plastring av något slag som jag hittade i mina gömmor, virkade ett gäng fasta maskor runt om med dubbelt garn, vände de maskorna inåt ringen och virkade fasta maskor i varannan maska, sen trädde jag en tråd i varannan av dessa maskorna, klippte av garnet (fortfarande dubbelt) och drog i ändarna för att "försluta" ringen. Och sen sydde jag fast knappen med garnändarna.

Nästan fyra nystan Lime och allt av tre nystan Petrol gick åt. Stickor 3 mm. I-cord kanten stickade jag med dubbelt garn och stickor 3,5 mm.

3 kommentarer:

  1. Jag är rätt sugen på en Offe jag med, men fick för mig att det var lite luriga tekniker inblandade så jag fegade lite....
    Jag är övertygad om att mamman kommer att bli glad för den fina koftan.

    SvaraRadera
  2. Snygg! Grattis till dig och din mamma som ska få den

    SvaraRadera
  3. Tack skall ni ha! Det är inga vare sig luriga eller kluriga tekniker inblandade alls! I vilket fall som helst finns det många bra videos och beskrivningar att hitta om man behöver. Ett tips bara - kör på centimeter istället för antal ränder. /Ann

    SvaraRadera