onsdag 19 december 2012

Juldekoration ute och inne


Vi har turen att ha en gran i vår trädgård. Det är ju inte så vanligt i de här trakterna där palmer, olivträd och citrusträd dominerar. Förmodligen är det förre husägaren som har planterat ut sin julgran när väl festligheterna var över något år. Det är en Nordmann, en gransort med täta fina grenar och långa mjuka barr som inte sticks alls. Och den får alltid en ljusslinga varje december.

Här i Frankrike kan man nämligen antingen köpa sin julgran i kruka med rot och allt, eller, vilket är vanligast, rotlös som man gör i Sverige. Någon julgransfot finns dock inte att köpa här, utan man sätter granen i ett halvt vedträ med ett hål för granstammen uppborrat mitt i den rundade delen. Och eftersom man har som tradition att ta in granen långt innan jul så hinner den ju barra rätt ordentligen innan det är dax att slänga ut den.

Själva har vi sedan flera år tillbaka en plastgran. Vi använder bara 2 tredjedelar av den och sätter upp den på flygeln. Vi har ju haft hund i många år, och en viftande hundsvans i närheten av en inte helt stabil gran är inte bra för mina nerver. Så den får stå lite högt, utom räckhåll. Julgransfoten som följde med är helt värdelös och håller inte upp granen alls, vilket kostade mig några av mina favoritkulor det första året. Sen dess har jag satt granen i en liten hög och smal zinkhink med sten i botten för att få lite tyngd och sen har jag pallat upp granen med drivvedsbitar.


Min gran vill jag dekorera själv, utan någon inblandning, så den blir som jag vill ha den. Alla mina dekorationern är speciella för mig, med ett minne bakom. Och alla är de upphängda med ett rött sidenband runt grenarna. Och en enormt lång ljusslinga som är alldeles för lång för vår lilla gran, så den har jag virad flera varv. På ena fotot kan man också skymta min lilla halmbock som har bortåt 100 år på nacken.

Ute har Maken hängt upp en stjärna/snöflinga i ett av träden.

1 kommentar:

  1. Jag vill också klä granen själv. Jag kanske är en dålig mamma men jag vill helst inte ha dagiskonst från sonen i granen... De får hänga på baksidan, för att inte "bli förstörda".
    Vi är nog ganska lika, med varsin fåtölj med sjalar... Vore kul att träffas IRL men lite långt mellan oss.

    SvaraRadera