måndag 10 december 2012

Utflykt till Toulouse

I helgen åkte vi till Toulouse, mest för att vi tyckte vi behövde besöka Ikea men också för att göra ett snabbesök inne i själva centrum. Det var första gången jag var där, men förhoppningsvis inte det sista heller. Otroligt fin och trevlig stad verkar det som. Jag försöker övertala Dottern att det är där hon borde gå på universitetet. Tillräckligt långt borta för att inte kunna bo hemma, men ändå lagom avstånd (ca 20 mil) för att komma hem med smutstvätten emellanåt.


Det var julmarknad på Place du Capitole, ett stort torg mitt i centrum. Det enda vi köpte där var var sin plastmugg med besk och tam glögg. De kallade det svensk glögg eftersom de hade lagt lite mandel och russin i, men annars smakade det mest som vin chaud, varmt vin.

Innan vi åkte ut till Ikea gick vi och åt på restaurang alla fyra. På många restauranger i Frankrike får man ta med sig hunden. Jag är lite kluven till det där. Som hundägare och turist över dagen är jag ju tacksam för att vi har nånstans att sitta och äta inomhus. Picknick mitt inne i en stad under vintern är ingen hit. Men sen tänker jag också på alla med allergier och alla andra som inte kan eller vill vistas i samma lokal som en hund. Å andra sidan är väl inte heltäckningsmattan de hade heller så kul...

På Ikea gjorde Dottern och jag en snabb raid och plockade åt oss det lilla som stod uppskrivet på min shoppinglista. Lili och husse sov middag i bilen på parkeringen. Jag kan inte gå i lugn och ro och handla när jag vet att någon väntar på mig, men tur är väl det på Ikea. Det brukar annars vara mycket som vill följa med hem. Kanske inget direkt onödigt, men heller inget man behöver.
Utanför kassorna fanns det som lockade mig mest: svensk mat. Dvs julmust, pepparkakor, köttbullar och ansjovis. Julens Janssons är räddad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar