söndag 2 december 2012

Mer juldekoration


Jag tyckte att jag behövde mer och nyare juldekorationer, så jag gick ut och tittade efter vad jag hade i min ateljé.
Och så tillkom det här ståltråds- och garnhjärtat.


Man behöver ståltråd, minst 1 mm i tjocklek, i en lagom längd, ev också tunnare ståltråd, garn och en stoppnål.
Har man bara tunnare ståltråd kan man ta flera varv av den istället.

Man böjer ståltråden i den form man önskar, t.ex ett hjärta, eller ring om man vill göra en krans.

Vrid ståltrådsändarna runt varandra för att fästa ihop dem, ev kan man vira tunnare ståltråd runt ändarna.

Sen är det bara att snurra garnet runt ståltråden. Jag snurrade tätt, tätt på första varvet och sen fyllde jag bara på lager på lager, varv efter varv till jag fick en lagom tjocklek. Sen fäste jag garnändan med en stoppnål.


 När man är klar så långt är det bara att dekorera som man tycker med vad man har till hands. Jag klippte ut järneksblad i grön filt och sydde dit några glaspärlor och fäste med sytråd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar