fredag 4 januari 2013

Ny LYS och ev en blivande stickerska

Dottern fick häromdagen för sig att hon skulle börja sticka en halstub till sig själv, och undrade om jag ville hjälpa henne. Och det ville jag ju. Hon hade hittat en video på nätet och nu behövde hon köpa garn. Vi åkte till en rätt närbelägen garn- och sybehörsaffär som jag hade hittat på ett franskt garnmärkes hemsida. Och titta, en ny LYS (Local Yarn Shop)! Stort sortiment, föralldel många hyllmeter fantasigarner (mycket populärt här nu) och mycket akryl, men en hel del intressant också. Plus att man kan betala med kontokort om man handlar för över 15 €. Till skillnad från den garnaffären jag har frekventerat tidigare inne i Perpignan. Bara kontanter, möjligen check, och en liten dåligt upplyst affär där man inte får gå och titta och klämma på garnerna själv. Man kan förresten inte heller, för man kan knappast gå inne i butiken. Där finns en smal gång från dörren till disken, resten av golvet är täckt av plastpåsar med garner i. Hyllorna kommer man inte ens fram till.
Men det är vad jag har fått nöja mig med hittills eftersom utbudet av garnbutiker är väldigt magert i min del av Frankrike. Ibland är det faktiskt synd om mig...


1 kommentar:

  1. Ja, det var verkligen synd om dig! Men det uppvägs av att du troligtvis har frälst en blivande garnnörd? Och dessutom lite sticksällskap till dig.
    God fortsättning.

    SvaraRadera