måndag 21 januari 2013

Om att göra en Snögubbe

Karin skrev här på sin blogg om hur fransmännen inte begriper sig på det här med snö och rätta kläder och hur man gör en snögubbe.
Det fick mig att tänka på en vinter för ett bra tag sedan när Dottern var liten och det hade snöat i Paris och vi hade väl ett par centimeter av den vita varan i vår lilla trädgårdsplätt. Och jag hade bestämt mig för att hon och jag skulle minsann göra en snögubbe. Vi byltade på oss som svenskar i snöväder, dvs varmt och våttåligt. Det här var alltså fortfarande på den tiden då jag kunde bestämma vad hon skulle ha på sig.
Vi började rulla snöboll så gott det gick när Maken kom ut med en sopskyffel i högsta hugg, för visst skulle han också vara med. Skyffeln var ett spad-substitut eftersom ingen spade fanns i hemmet. Med den hade han tänkt krafsa ihop snö och bygga upp snögubben på det sättet. Tror jag. För jag skrattade bara rått åt honom och skickade in honom och hans skyffel igen. För så gör man ju ingen snögubbe. Det visste ju jag, som kommer från Sverige och där vet man ju hur man gör.
Egentligen var det kanske synd om honom eftersom han har haft en taskig barndom utan snö i trädgården. Han hade bara sett snö i skidpisterna när han var barn, och det först gången när han var kanske 6 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar