fredag 11 januari 2013

Pukor och Trumpeter!

Jag är färdig med min pläd! Och jisses Amalia vad jag är nöjd med både den och mig själv!
Den var rolig och lätt att göra ända in i det sista.

14 nystan Drops Delight, färg 14, gick åt, och x antal nystan svart Drops Fabel (har inte riktigt koll där tyvärr). 144 rutor blev det, 9 på bredden och 16 på längden, vilket blev 108 x 188 cm inkl kanten.

Givetvis kunde jag inte följa mönstret just på kanten, jag virkade 1 varv fasta maskor, 1 varv stolpar (istället för 2) och sen virkade jag 7 stolpar och 1 fast maska i var tredje stolpe på föregående varv (där jag skulle ha virkat 10 stolpar i var fjärde stolpe).

Skulle jag göra en pläd till, vilket är fullt möjligt eftersom denna var så rolig att göra, så skulle jag nog lägga rutorna 10 x 14 istället. Den räcker alldeles tillräckligt om både Maken och mig på bredden men kunde iallafall vara lite bredare. Och 14 rutor på längden tror jag räcker.

Maken kan intyga att den är alldeles utmärkt att ta sin siesta under. Lagom varm och skön.

1 kommentar:

  1. Jättefin! Jag har också gjort denna ruta och gillar den också...

    SvaraRadera