fredag 12 juli 2013

Utläst


Eftersom ingen fransk tv-kanal ännu har haft vett att sända den här serien, så var jag ju tvungen att köpa boken. (Officiellt för att Dotterns nätköpta locktång/hårfixarmoj inte skulle behöva fraktas ensam i sin kartong. Det vore ju inte humant.)

Tänk att det var så mycket misär och fattigt elände i ett västeuropeiskt land för inte så länge sedan...! Femtiotalet räknar jag faktiskt som modern tid. Det är ju bara årtiondet innan jag föddes. Att det var stora klasskillnader visste jag väl, men att de fattiga hade det fattigt och att de bodde eländigt, det visste jag inte.
Nu ska jag smälta den här insikten, leta efter en ny bok som kan vara värdig efterföljande lektyr och hoppas på att fransk tv tar sitt förnuft till fånga och visar den här serien. Förhoppningsvis på en kanal vi har.

1 kommentar:

  1. Mmmmmm, läste den för ett tag sedan. Visst kan man häpna över att det känns "så länge sedan". Fast om 50 år kommer man att vara lika förvånad över hur vi hade det i början av 2000-talet...

    SvaraRadera