onsdag 4 september 2013

Nytt läsår

Å så var det dax igen. Nytt skolår. Dotterns sista på gymnasiet. Det nya ämnet detta sista året är filosofi. En stor och "tung" del av studentexamen i juni.

Jag kunde ingenting om franska skolan och franska skolundervisningen när Dottern började vid tre års ålder i école maternelle, denna frivilliga tre-åriga typ lekskola. Den är frivillig men eftersom den är gratis (om man sätter barnet i kommunal skola alltså, då betalar man ju via skatten) förutom skollunchen, så går ju alla barn där. Jag tror nog inte ens att det finns någon annan barnomsorg för barn över tre år.

Det jag har lärt mig om franska skolsystemet har jag lärt mig allteftersom. Det är mest de första åren som skiljer sig från hur det är i Sverige: alla dagar börjar kl 9.00 och slutar 16.30. Onsdagar lediga men istället gick hon i skolan de flesta lördagsförmiddagar.
Och varje år var det en ny lärare och nya klasskamrater. Inför varje skolstart var det med stor nervositet min dotter gick till skolan för att veta vem hon skulle få gå i samma klass med. Hade hon hamnat i samma klass som kompisarna? Varje år blandades eleverna och delades upp i försök till homogena klasser: uppdelning av bråkstakar, av barn med invandrarbakgrund, av "bättre" och "sämre" elever (skolresultatsmässigt alltså!). Och ofta en (ill-?)vilja att splittra kompisgrupper.
En fördel med detta systemet är att om barnen fortsätter i samma skola under många år så har dom ofta någon gång under den här tiden gått i samma klass med de allra flesta och känner således väldigt många av de andra eleverna.

Men nu var detta alltså sista skolstarten för hennes del. Och det var länge sedan vi lämnade av henne inför första skoldagen. Ängsliga och stolta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar