torsdag 31 oktober 2013

Burp


Jag brp:ar och brk:ar för fullt just nu. Dvs jag stickar brioche-stickning. Brp = brioche purl och brk = brioche knit.
Maken tyckte nämligen att han behövde ett par stickade tub-sockar, och då var jag inte svår att övertala. Efter en titt på Ravelry kunde jag konstatera att brioche-stickning borde bara det bästa för just tub-sockar eftersom det blir så väldigt elastiskt.
Men jag får gå mycket på känn eftersom det inte finns några mönster att köpa och ladda ner. Däremot finns det ett par böcker att köpa, en med bara diverse briochestickade strumpor och någon annan med lite av varje. Fast det var bara ett enda mönster i sockboken som jag var intresserad av och då känns det ju lite onödigt att lägga ut pengar på den. Och hur svårt kan det vara att sticka ett par tubsockar? Hälen är ju onekligen det som är besvärligast på ett par sockar, och någon häl är ju just vad jag inte skall ha.
Det blev många försök och upprepningar i början innan jag fick det rätt med stickstorlek (2 mm) och antal maskor (52 st) men nu verkar det bli bra. Så då är det bara att köra på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar