tisdag 29 oktober 2013

Ett par!


Det blev faktiskt ett par, dvs två (2!) stycken, torgvantar. Och det med bara en knapp veckas mellanrum.

Det här var ju mitt första försök till att sticka med en färg i var hand. Och det är jag enormt glad (och för all del lite stolt över också) att jag lärde mig alldeles själv.


Men som synes blev de inte riktigt lika på mudden och på baksidan. Färgen "sunset" dominerar på den första vanten (högervanten). Det svarta garnet höll jag i höger hand, på det engelska sättet, och sunset höll jag i vänster, dvs kontinentalt som är mitt vanliga sätt att sticka. Jag vet inte vad jag gjorde för fel, kanske drog jag för mycket i högerhandens garn när jag snodde det runt stickan?
På vante nr 2 bytte jag färg från den ena handen till den andra på vartannat varv, och då kom det svarta fram på ett annat sätt.

Eventuellt skall jag blocka dom lite lätt för att försöka få överkanten att låta bli att vika ner sig.

Jag tror t.o.m att jag skall kränga dom över ett par tunna svarta skinnhandskar i vinter för att få ut mera av dom för jag är väldigt nöjd med dom. Och så kommer de att lysa upp så fint i det vintergråa!

2 kommentarer:

  1. Å så jättfina! Jag förstår att du är nöjd. När jag stickar med två färger så har jag dom i samma hand (alltså inte som du) och då har jag fått lära mig att det garnet som är lägst fram/först på pekfingret blir det som dominerar. Man måste alltså alltid ha dom i samma ordning. Hoppas att det är till någon hjälp även för din teknik.

    SvaraRadera
  2. Jättefina! Blir sugen på vantar.

    SvaraRadera