torsdag 7 juni 2012

Byte till franskt körkort - del 3

Nu har jag lämnat in alla mina blanketter och fotokopior till la Mairie. Jag ville ha gjort det så snart som möjligt ifall det var något papper som fattades eller så. Jag var lite ängslig över huruvida de behövde ett komplett personbevis med inte bara mina uppgifter utan även mors och fars också. (Det brukar man vilja ha här eftersom man inte har några personnummer utan då "hänger man ihop" folk med deras föräldrar, dvs sannolikheten att det finns flera personer med mitt hela namn, född då och där av en mor och en far med respektive fullständiga namn, födda då och där, är tämligen minimal.) Att översätta ett sånt personbevis skulle kosta mig ytterligare ca 50 € och ta jag vet inte hur lång tid.

Men nu har jag alltså lämnat in en kopia på elräkningen (som i det här landet fungerar som ett bevis på att man bor på den adress där man bor, för vem har en elräkning i sitt namn på en adress där man inte bor, liksom?!); kopia på mitt pass; kopia på mitt svenska körkort samt översättningen på det samma, bägge stämplade av godkänd översättare; två hemska foton samt två ifyllda blanketter. Och damen på la Mairie prickade av allt mot sin lista och allt verkade vara i ordning.
På den ena blanketten skulle jag på heder och samvete - sur l´honneur - intyga om jag varit intagen för mentala störningar (ja eller nej) samt om jag behövde glasögon eller linser för att framföra ett fordon. Det ligger kanske på samma nivå...?

Nu är det bara att hålla tummarna att allt är i ordning och att jag snart får min rosa papperslapp.


3 kommentarer:

  1. Jag (Medeas man) bytte också körkort för ett par år sedan. Mmmm, lite pappersexercis, men gick bra. Synd att franska körkort inte fungerar som ID-handling. Å andra sidan slipper man Transport-styrelsen, som envist vägrar att acceptera utlands-adress.
    BTW: Tror du skulle få mer kommentarer om man kunde lämna kommentarer UTAN att först registrera Google-konto...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag ändrat till att vem som helst får kommentera. Får se hur det blir...
      Men visst kan man använda sitt franska körkort som ID i Frankrike!

      Radera
  2. Sven Lönnquist12 juni 2012 kl. 01:47

    Bra med kommentars-fältet. ID, ja, jo. De gånger jag försökt (post, bank) har de inte accepterat det. Nå, du har säkert mer charm än mig! Jag skaffade nationellt ID-kort i SE, det fungerar bra.

    SvaraRadera