onsdag 13 juni 2012

Skolavslutningen som inte är

Här i Frankrike har skolbarnen ingen skolavslutning. Skolan bara slutar. Rinner ut i sanden liksom. Utan en speciell ceremoni för att markera att skolåret är till ända och sommarlovet börjar.
Idag slutar Dottern skolan, första året på gymnasiet. Officiellt slutar hon inte förrän den 5 juli, men alla skolböckerna är inlämnade och betygen är satta. Förövrigt stänger skolan nästa vecka för studentskrivningarna. Och det antal elever som kommer tillbaka sista veckan är med största sannolikhet väldigt magert.
Jag saknar den där avslutningsdagen, men nya somriga kläder, uppspelt stämning, samling i aulan och Den Blomstertid Nu Kommer. Pengainsamling till en blomma till Fröken. Allt det där jag minns från min egen skoltid.
När Dottern var liten har jag för mig att det samlades in pengar till Fröken ett år, annars gav kanske varje förälder en bukett själv. Men långt ifrån alla. Under de småskole-tiden (upp till ca 10 år) brukar skolorna ha en Kermesse, en fest, en lördagförmiddag någon av de sista veckorna och så brukar varje klass ha repeterat ett sångnummer eller något. Detta spectacle uppvisas för föräldrar och anhöriga en annan lördag. Det är ju lite festligt, men det är absolut ingenting på själva sista skoldagen. Eleverna går dit med sin skolväska som vanligt, klädda som vanligt. Trist tycker jag. Men å andra sidan vet de ju inte vad de går miste om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar