fredag 27 juli 2012

Byte till franskt körkort - del 5

Man blir så trött. Idag gick jag till kommunalkontoret för att höra om det hade hänt något med mitt körkortsbyte. Och det hade det. Prefekturen begär kompletterande handlingar. Det var ju egentligen rätt väntat, synd bara att det hade tagit dom 45 dagar att inse att de inte hade alla papper de anser sig behöva. Jag hade visserligen fått en lista av rätt instans på dokument som de krävde, men det var tydligen inte tillräckligt.
Nu begär de FYRA foton istället för de två de begärde tidigare. De begär också ett vigselbevis (förmodligen för efternamnets skull, född W, gift F). Nu skall de också ha en fotokopia på körkortet I FÄRG, det var inte specifiserat på tidigare lista, samt körkortet I ORIGINAL. Nu gör det där sista inte mig så mycket eftersom mitt går ut på måndag, men annars hade jag inte räknat med att behöva ge det ifrån mig förrän jag hade det nya i handen. Det vanliga förfarandet typ. Och för det fjärde har de kommit på att de behöver ett originalcertifikat på min rätt att köra, jag förmodar att de menar ett behörighetsintyg. Det har jag ringt Transportstyrelsen och bett att få hemskickat, och kommer att få på engelska eftersom det tydligen är mera utförligt formulerat än det svenska. Men det skall ju översättas iallafall eftersom man inte kan begära att franska myndigheter behärskar engelska språket.
Jag blir bara så uppgivet TRÖTT på franska myndigheter. Vad är det som hindrar dom från att ha en komplett lista på alla dokument som erfodras så man har en chans att lämna in en fullständig ansökan REDAN FRÅN BÖRJAN?
Jag har mest bara lust att rulla ihop mig till en liten boll och gråta en skvätt av självömkan och förbanna den här Bananrepubliken med sina inkompetenta myndighetspersoner!
Det är synd om mig!

3 kommentarer:

  1. Jag hade fått ett BRYYYYT!!!!!!!!
    Lycka till och försök att behålla förståndet.

    SvaraRadera
  2. Skaffa några snygga, stora, sirliga stämplar och be någon stämpla och skriva tjusiga underskrifter så ska du se att det hjälper.
    Antar att du kommer att få ett "tillfälligt" körkort när de tar ditt svenska och innan du får ditt nya franska. Så var det för S (min man).
    Sen kan du dessutom räkna med att svenska myndigheter vill ha tillbaka ditt svenska körkort som du då har lämnat till franska myndigheter. Kul va?? S gav de på transportstyrelsen telefonnumret till prefekturen så att de kunde ringa själva. Gissar att de inte gjorde det.
    Kram och lycka till med allt besvär. /Efwa

    SvaraRadera
  3. Tack ska ni ha! Jag lär behöva det...

    SvaraRadera