torsdag 26 juli 2012

Många oliver blir det


Eller, nja, kanske inte väldigt många. Betydligt fler än förra årets 7 st iallafall. Förra året var vårt olivträds första hos oss, och då kan det nog vara normalt att bara ge några få frukter, traumatiserad efter flytten och allt som det stackars trädet måste ha varit.


Jag har kollat på nätet och det verkar inte vara så svårt att lägga in oliver själv, så det skall jag försöka mig på i höst. Lite arbete men under lång tid med bara ett fåtal ingredienser som jag alltid har hemma ändå.

2 kommentarer:

  1. JAg var på vinprovning i Italien förra veckan och på den vingården hade de ett träd som var (påstod ägaren) 2000 år gammalt. Så det verkar ju vara en investering att ta hand om....
    Kan man äta oliver direkt från trädet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen kan man äta oliverna när de är mogna, dvs svarta. När de är gröna och grön-violetta är de visst för beska. Jag tänker testa när det blir dax, så jag återkommer med rapport!

      Radera