onsdag 7 november 2012

Franska fönster

Häromdagen tog jag äntligen tag i fönsterputsningen. Egentligen tar det ju inte så lång tid och fint blir det, men ont i ryggen och armen får jag ju. Fast det går ju över innan fönsterna börjar bli smutsiga igen...
Så gott som alla franska fönster öppnas inåt, därför att på utsidan sitter ju fönsterluckorna eller -jalusierna. Detta underlättar putsningen. Det är ju onekligen lite lättare att stå kvar inne i rummet än att hänga halvvägs ut en läskig vinkel. Tyvärr innebär det att man inte kan ha en fönsterbräda, och det är något jag verkligen saknar! En fönsterbräda med krukväxter och kanske en lampa. Och nu snart en adventsstake.
Hälften av mina fönster är dock skjutfönster, däribland den i vårt sovrum. När vi (inom kanske en inte helt överskådlig framtid) målar om där har jag planer på att övertyga Maken om det nödvändiga i att sätta upp en fönsterbräda av något slag.

Gärna en i den lokala marmorn Marbre de Conflent, man skall ju stödja närindustrin. (bild lånad från nätet)

3 kommentarer:

  1. Våra fönster öppnas inåt å jag har nog fönster/blombrädor! De är strax under fönstret, blommorna lyfter jag undan när jag tvättar fönstren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men hur gör du när du vädrar då? Att flytta undan allt varje gång tycks mig liiite överarbete...
      Är förresten fönsterbräden bara en svensk grej? Kan det väl inte vara?

      Radera
  2. Det finns en vädringslucka vid sidan! Bara att öppna den! Vissa fönster har vädringsluckan på andra halvan av fönstret!

    SvaraRadera