måndag 12 november 2012

Olika referensramar

Häromdagen när jag skrev om franska fönster kom jag att tänka på dom vi hade i vår första lägenhet i en närförort till Paris. Ytterväggarna bestod nästintill enbart av fönster. Där var tre fönsterdörrar från golvet nästan ända upp till taket med en liten bit vägg på var sida, och i vardagsrummet där vi hade två såna fönster, en liten smal väggsnutt emellan. Det var originalfönstrena från när huset byggdes på 70-talet. Fönsterramarna var av metall och det var, givetvis, enkelglas. Under alla år vi bodde där förfärandes jag över all värme som försvann ut genom dom glasen på vintern. För det var ju så jag, som svensk, upplevde det. Fönster skulle ju vara minst dubbelglasade för att isolera mot kylan.
Efter flera år skulle ägarna sälja lägenheten och en mäklare kom för att värdera den. Maken kunde inte komma loss från sitt jobb, så jag fick ensam ta emot henne. Hon beundrade de stora fönstrena som öppnade ut mot vår lilla trädgårdsplätt och gav mycket ljus. Jag höll ju med att det där var ju bra, men det var ju bara enkelglas! Och för mig var det ju så uppenbart vad som var fel med det så någon närmare förklaring behövdes inte. Jovisst, tyckte hon, men ut mot trädgården gjorde det ju ingenting, däremot på andra sidan som vette mot gatan var det ju inte så bra för allt ljud som englasade fönster släpper in. !!? Jo, det var hennes argument mot enkelglas.
När Maken kom hem på kvällen berättade jag historien om fönstrena och skrattade lite åt de dumma fransmännen som liksom inte har koll på väsentligheter. Ja, sa Maken, så kan man ju också se på det, och berättade om när han renoverade sitt och exets hus satte de in dubbelglas i vardagsrummet som vette mot söder för att skydda mot solen och all värmen som annars skulle komma in.
Och där fick jag. Alla har vi olika referensramar beroende på var och hur vi bor och har vuxit upp. I vissa klimat skyddar man sig mot kylan och vill behålla värmen, andra vill stänga ute ljudet (t.ex Paris-bor), ytterligare andra vill ha sitt hem svalt under de varma månaderna. Och alla har vi ju rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar