tisdag 21 maj 2013

Att lägga upp jeans


Nu är ju jag inte wizard med symaskinen, och inte är min symaskin någon wizard den heller, men tillsammans brukar vi iallafall klara av raksöm och zigzag.
Det är ju lite speciellt att lägga upp jeans. Tyget är tjockt, och om det skall se snyggt och "inte upplagt" ut så borde man ju helst sy med en speciell, lite grövre, tråd. Inget min maskin klarar av.
Så jag drog mig till minnes något jag läst för ett bra tag sedan någonstans på nätet om hur man kan lösa detta problem på ett lätt och smidigt sätt. Givetvis har jag tappat bort den länken, men tydligen hade momenten fastnat i min lilla teflon-hjärna ändå.
Det är ju mycket möjligt, rentav troligt, att det här fiffiga sättet att lägga upp jeans är något de allra flesta kan, men om inte så tänkte jag försöka beskriva det ändå.

Man börjar helt enkelt med att vika upp nederkanten till lagom längd och nålar runt om.

Sen syr man en raksöm så nära den redan befintliga kanten man överhuvudtaget kan på baksidan (se min blåa söm på bilden ovan).

Sen är det bara att vika upp "överflödstyget" inne i byxbenet och pressa med strykjärnet. Har man lagt upp mycket kan man klippa av en bit och zigzagga ihop delarna.


En nästa osynlig uppläggning, med originalsömmarna kvar. Snabbt, enkelt och smidigt.

3 kommentarer:

  1. Hej stopp stanna! Byxorna kan bli för korta. Om jag förstår det rätt så ska man mäta från vikningen till sömmen och dela med två. (Ex. Du vill lägga upp byxorna 8 cm. Delat med 2 = 4 cm) Mät det nya (delade) måttet från sömmen, vik och nåla fast runtom.

    Här finns en steg-för-steg-guide, med bilder, på engelska; http://www.daciaray.com/?p=38

    SvaraRadera
  2. Som jag har försökt beskriva det fungerade alldeles utmärkt för mig, och mina jeans blev lagom långa.
    daciary.com-guiden är jättebra! Bra bekrivning med bilder till alla stegen.

    SvaraRadera
  3. Tack för detta utomordentliga tips för byxuppläggning!!!

    Anna

    SvaraRadera