måndag 8 april 2013

Det bidde en till

Tydligen är jag lite inne i handdukssvängen just nu. Jag stickade en till, denna gången i Katia Linen (53% bomull och 47% lin). Totalt 89 gram.
 
Jag lade upp 80 maskor med stickor 3 mm och stickade följande mönster:
varv 1 & 2: rätstickning
varv 3 & 4: 2 rm, *1am, 1rm*, upprepa *-* tills 2 maskor återstår, 2 rm

Kantmaskorna stickade jag på mitt vanliga vis, dvs första maskan stickas i bakre luftmaskbågen och sista maskan lyfts som om den skulle stickas avigt med garnet framför.

Jag lade upp med en virknål 3 mm som för provisorisk uppläggning fast med arbetsgarnet, och så avmaskade jag med samma virknål.

"Häng-öglan" gjorde jag som på den förra handduken, fast denna gången i ena hörnan: ett lämpligt antal luftmaskor och så fäste jag dom med en smygmaska, och sen virkade jag lämpligt antal fasta maskor runt om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar