tisdag 23 april 2013

Snart saftdax!


Det luktar så gott i mitt kök av fläderblomssaften som står och "drar". Förra året hittade jag ett par fläderblomsbuskar bara några hundra meter hemifrån och nu såg jag att en del av blommorna redan var utslagna. Socker och citroner var redan införskaffade, citronsyra köpte jag just för detta ändamålet när jag var i Sverige senast, och gott vatten har jag i kranen så det var bara att sätta igång.

Inom en snar framtid finns det många fler blommor utslagna och då kommer jag att ge mig ut på en ny expedition medförande plastpåse och sekatör. Visst kan man väl frysa in blommorna till ett senare tillfälle? Det är ju senare, i sommar, som den svalkande saften behövs som bäst, men då lär denna omgången vara uppdrucken för länge sedan.

4 kommentarer:

  1. Hej, vi gör saften klar och sedan fryser vi den. Har alltid flaskor klara i frysen att ta fram när vi blir sugna. Alltså oblandad. Tinar väldigt fort och håller tills nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag brukar också frysa in saften men i glassförpackningar och så tar jag en matsked av den frusna saften (konsistens som sorbet ungefär) i glaset och häller på vattet. Mitt problem är att jag inte har tillräckligt med plats i min frys för flera flaskor många glaspaket...

      Radera
  2. Det går jättebra att frysa blommorna för senare safttillverkning-när man har lust!
    Tack för en trevlig blogg!
    Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv!
      Det var bra att få bekräftat vad jag hela tiden trott, att man kan frysa in blomorna. Blommor i en plastpåse tar ju lite mindre plats i frysen än flaskor och glassförpackningar.

      Radera