tisdag 2 april 2013

Lilarandig handduk

Jag blev sugen på att sticka en handduk i bomullsgarn, inspirerad av detta blogginlägget av Wenche. Antagligen främst för att jag var osugen på att fortsätta med någon av de andra otaliga WIPsen som ligger lite överallt :-P.
Jag letade upp två härvor Järbo 8/4 merceriserat bomullsgarn som jag köpt någon gång för evigheter sedan av någon anledning. Förmodligen för att det var ett bra pris och färgerna var fina - två olika lila nyanser.
Jag lade upp 116 m med stickor 2,5 mm. Raka stickor för en gångs skull. Och sen stickade jag rätstickning och 4 varv med varje färg tills den var lagom bred.
Jag kan inte riktigt bestämma mig för om baksidan eller framsidan är snyggast...
Sedan avmaskade jag med virknål, precis som Wenche visar här.

Och efter det virkade jag en kräftgångskant runt hela handduken.

Mitt på ena kortändan gjorde jag en ögla av luftmaskor som jag sedan virkade fasta maskor runt innan jag fortsatte min kant.


Handduken mäter 29 x 37 cm, alldeles lagom till gästtoaletten. Där pryder den sin plats sen i helgen men jag väntar fortfarande på kommentarer från de andra familjemedlemmarna... Är den fin? Torkar den bra? Själv är jag nöjd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar