tisdag 18 september 2012

Flätsockor


Nu är dom klara, dom grå sockorna. Jag har stickat efter det här mönstret, fast med en del ändringar.
Först så gjorde jag inte skaftet så långt, och bara två mönsteromgångar istället för tre. Sen tyckte jag att hälen blev för lång så jag stickade inte så många varv, vilket innebar att jag inte kunde plocka upp alla de maskor som mönstret föreskev, vilket i sin tur innebar att jag stickade enbart ihop maskorna i hälkilen 2 och 2 till jag hade 60 maskor. Och till sist, på tån, stickade jag först tre varv rätstickning innan jag började med minskningen, men sen slutade jag när jag hade 16 (8+8) maskor kvar och sydde ihop dom med kitchener stitch.
Det gick åt ungefär 60 g av Phildars Preface till båda, stickor 2,5 mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar