fredag 14 september 2012

Olivskörd


Idag har jag skördat våra oliver. På en höft så där estimerar vi skörden till ungefär 5 kg.
Sen satt jag och sorterade dom, en och en. Det tog sin lilla tid. Många av dom, nästa alla visade det sig, har nämligen små hål i sig. Och eftersom jag inte vill ha någon överraskning i mina oliver så sållade jag bort dom som var, i mitt tycke, ankomna.
När jag skar upp en så var den alldeles brun inuti, från "hålet" ner till kärnan. Eventuellt kan dom gå att pressa till olja, men med vår lilla skörd lär det inte bli några enorma mängder.

 
Gröna, färska oliver är så in i bomben BESKA! Totalt oätliga faktiskt.
 
De som klarade sig genom min hårda kontroll, ligger nu i blöt i källvatten (alltså inte kranvatten) för av "avbeskas". Vattnet skall bytas varje dag i 10 dagar innan man kan äta dom eller lägga in dom.
 
 

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar