onsdag 9 maj 2012

Byte till fransk körkort - del 1


Sent i höstas, när det var dax att skaffa nytt pass, så passade jag på att kolla på Svenska Ambassadens hemsida ang nytt körkort. Förra gången det var dax (dvs för 10 år sedan) så fick jag blanketter från ambassaden men fick skicka in det själv till berörd myndighet i Sverige men kunde hämta ut det nya körkortet på ambassaden i Paris. Men så icke numera! Sen december 2010 har man ändrat lagen så om man är pemanent bosatt i en EES-stat (Europiska Ekonomiska Samarbetsområdet) så måste man byta ut sitt svenska körkort till ett nationellt i det land man är bosatt i. Dvs franskt för min del.
Jag har ingenting emot att byta ut mitt svenska körkort, tvärtom så underlättar det ju en hel del vid en ev trafikkontroll om polisen kan läsa och förstå mitt körkort. Nackdelen är bara att jag använder mitt körkort som leg när jag är i Sverige eftersom jag inte har ett nationellt id-kort. Svenskt pass duger ju inte på en svensk bank, t.ex.
Men först måste jag få mitt svenska körkort översatt, och det är där jag är nu. Idag har jag skickat iväg en fotokopia till en godkänd översättare, och sen börjar den administativa resan. Får se hur enkelt/svårt det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar