lördag 26 maj 2012

Halvskumt

 Så här stängt ser vårt hus ut nu under sommartid.


Nu går det mot sommar och, förhoppningsvis, sol och värme. Och då gör vi som så många andra fransmän, vi lever i halvmörker inomhus. Vi öppnar fönstrena och vädrar ut ordentligt på morgonen men sen stänger vi både fönster och fönsterluckor och låter dom vara stängda tills kvällen och svalkan kommer. Och så går vi inte ens ut mellan kl 12 och 16.
Jag har haft ENORMA svårigheter att som svensk lära mig det där. Solen är ju något man skall dyrka och njuta av. Möjligen rullar man ner persiennerna men fönsterna öppnar man ju för att fixa korsdrag och få in lite frisk luft! Nu kommer jag ju från Halmstad där det så gott som alltid blåser iallafall en liten bris, och då finns ju möjligheten att byta ut luften. Men står den kvalmiga, varma luften stilla där ute så är det ju bara den som kommer in och kvalmar till det ännu mera inomhus. Så egentligen har de ju rätt, de som stänger in sig och bevarar huset svalt och skönt under en het sommardag. Om än halvmörkt.

3 kommentarer:

  1. Jag förstår precis vad du menar med att vi som svenskar vill ha in ljuset osv. Men nu har vi i alla fall kommit till att vi nästan stänger igen luckorna i sovrummet för att hålla värmen ute. Mannen har ännu svårare än jag för att stänga igen, han vill helst ha dörrar och fönster öppna.

    SvaraRadera
  2. oj, min första kommentar försvann visst i rymden...
    jag förstår vad du menar men håller med om att det är oändligt svårt att stänga ute ljuset. Nu har vi i alla fall börjat stänga till luckorna i sovrummet. Kanske lär man sig med tiden, eller så får man svettas inomhus...

    SvaraRadera
  3. Den hade visst inte alls försvunnit, bara gömt sig lite...
    Har du tänkt på att du har ordverifiering när man skriver kommentar hos dig?? Kolla gärna in inlägget om det hos Maria och hos mig.

    SvaraRadera