fredag 25 maj 2012

Franska telefon-ovanor

Ibland händer det att när man ringer till t.ex en läkarmottagning att människan i andra ändan bara svarar med ett kort och anonymt "Hallå?" OK, det gör jag också hemma, men när man ringer någon för att beställa tid eller något företag så vill man ju gärna veta att man kommit till Dr Varsågodochskölj eller om man slagit fel nummer.
Fransmännen är också enormt dåliga på att presentera sig när de ringer upp. Inte för att man alltid hör namnen, eller lägger det på minnet, men för min del är det lite av en princip. Vanlig simpel artighet bara. Men fransmännen bara ringer upp och börjar med att fråga om du är du. Först därefter presentera dom sig. Kanske. Så fick inte jag lära mig att man betedde sig i telefon av mina föräldrar.
När vi flyttade hit bestämde vi inte ville betala för att få ett s.k. hemligt nummer, utan vi står med i telefonkatalogen. Det beslutet har vi ångrat allt emellanåt, för jisses så ofta det ringer folk med diverse reklamerbjudande eller folk som vill sälja något!
Häromdagen var det en ung dam som ringde och jag svarade:
HoniLuren: Är det Madame F?
Jag: Ja.
HiL: Är det Herr och Fru?
J: Ööh? (Hörde hon flera röster i sitt eget huvud så kanske hon behövde söka för det där??) Jag förstår inte?
HiL: Är det Herr och Fru? Detta reklamerbjudande riktar sig bara till par. Är ni i en parrelation?
J: Det har ni inte med att göra! Är ni inte riktig i huvudet?
Och så la jag på. Efteråt kom jag på en hel del andra saker jag också hade kunnat säga till henne, men eftersom jag i grunden är snäll och väluppfostrad var det kanske lika bra att det inte blev sagt.
Ja, men, är det ingen som har lärt dessa människor som är har som jobb att ringa runt till folk med diverse erbjudanden lite vanligt FOLKVETT och ARTIGHET?! Utan att ha presenterat sig (jag bryr mig inte om hennes namn, hon hade kunnat kalla sig vad som helst) och utan att ha förklarat varför hon ringde och villkoren för just detta erbjudande, så började hon med att ställa en mer eller mindre intim fråga.
Är folk lika ovettiga överallt? Eller är det bara fransmän? Eller är det jag som kräver för mycket? Eller är det månne fel på MIN uppfostran?

1 kommentar:

  1. Håller med. Lite vanligt hyfs kan man faktiskt kräva i telefon. I förra veckan hade vi ett annat problem. Troligtvis ringer franska callcenter upp flera personer på en gång och den som svarar först får prata med någon, men övriga får bara en tyst lur eller ev. några pip. Det höll på hela förra veckan med tre-fyra timmars mellanrum. Superjobbigt. En gång frågade HiL efter Mr L men sen var hon ändå inte kvar i luren när han kom. Suck. Jag tror nog att fransmännen borde få en kurs i telefonvett. =\

    SvaraRadera