tisdag 1 maj 2012

Liljekonvalj


På Första Maj är det tradition här i Frankrike att ge bort små (med betoning på små) buketter med liljekonvalj. Man ger bort dom till nära och kära, men också till sin sekreterare (om man har någon) som tecken på uppskattning.
Nu brukar vi i vår familj av någon diffus princip bojkotta alla såna där mer eller mindre obligatoriska ge-bort-blommor-högtider såsom Alla Hjärtans-dag och Mors dag och då även Första Maj. Vi tycker det är för kommersiellt, och köper oss hellre en blomma vilken annan dag som helst.
Maken gick i veckan och funderade över hur han skulle kunna visa mig sin uppskattning utan att köpa liljekonvaljer. Doh! Garn! sa jag. Behöver du fråga?! Ge mig pengarna så fixar jag det där själv. Så sa jag ju inte, men det var liksom underförstått. Så nu har jag ett sanktionerat garnköp till godo. (I motsats till de garnköp som man smusslar med vid hemkomsten... )

1 kommentar: