tisdag 24 april 2012

Madame Polochon och Monsieur BBQ

Så heter inte våra grannar, det är bara jag som kallar dom så. Jag har egentligen knappt en aning om hur de ens ser ut så jag kan inte hälsa på dom om vi skulle mötas. De bor på en annan gata, t.o.m i ett annat kvarter. Jag har bara utsikt över baksidan av deras hus, och därmed deras sovrumsfönster. Och varje morgon har jag denna utsikten:

Vidöppet fönster med sängkläderna ute på vädring. För så gör man lite överallt i Frankrike, man hänger ut sitt täcke och sin kudde över fönsterkarmen och så låter man dom hänga där till allmän beskådning i flera timmar på förmiddagen. Madame Polochon har fått sitt namn efter den avlånga kudde som man ser överst i högen. En tubliknande sak som folk tydligen fortfarande använder i det här landet. Traversin är ett annat ord för kudden, och den är lika lång som sängen är bred. Själv tycker jag att dom är rysligt obekväma att sova på. Som dekoration på en bäddad säng kan de vara fina, men annars kan jag vara utan dom.
Madame Polochon är gift med Monsieur Barbecue. Han har i sin tur fått sitt namn därför att han är den som grillar mest och oftast i grannskapet. Han använder gamla vinstockar och så grillar han bara fläskkött. Bägge delarna luktar väldigt gott, så det stör mig inte nämnvärt. Sängkläderna stör mig inte heller, jag tycker mest bara att denna franska tradition är rätt lustig. Själv är jag mycket för att vädra men jag skulle aldrig exponerar inte min kudde och mitt täcke.

1 kommentar:

  1. Ja, det är jag och min sjal. Jag är riktigt nöjd med den. Har bara glömt att fota/blogga om den.

    Tvåändsstick var roligt om än lite tålamodsfrestande i början. Och det tar tiiiiiid! Lång tid. Men det kommer nog lossna allt eftersom.

    SvaraRadera